به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد کاوه فیروز گفت: نقشههای ناوبری هوایی یکی از نیازمندیهای صنعت هوانوردی است که برای تولید آن به فناوری بالا نیاز است.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر با توجه به گسترش روزافزون صنعت هوانوردی نیاز به این نقشهها تحت یک بستر مکانمحور بیش از پیش احساس شد، گفت: بنابراین با همکاری اداره اطلاعات هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و شرکت نوین داده پرداز سپهر امین پارسیان، عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، این سامانه در مدت سه سال در محدوده کشور پیادهسازی و به طور کامل عملیاتی شد.
کاوه فیروز با تاکید بر اینکه تولید این نقشهها گام بلندی در خودکفایی و خوداتکایی کشور در حوزه ایمنی پرواز است، افزود: از این سامانه در حوزههای مختلف از مدیریت عالی تا ایمنی، وارسی پرواز و غیره میتوان استفاده کرد و شامل بخشهای سامانه مکانمحور، نقشههای وارسی پرواز چاپی و دیجیتال و ایندکس طبقهبندی شده سراسر کشور است.
سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی با بیان اینکه با تهیه این سامانه، نقشههای هوانوردی کشور پس از ۴۰ سال و با وجود تحریمها، بهروزرسانی شده است، گفت: این نقشهها دارای توپوگرافی و اطلاعات هوانوردی است که در تضمین سرعت، کیفیت و دقت وارسی پرواز و نیز تامین هرچه بیشتر ایمنی نقش بسزایی دارد.
به گزارش شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، وی با اشاره به اینکه هزینه هر ساعت پرواز هواپیمای فلایت چک ۴۰۰۰ دلار است، افزود: با استفاده از این سامانه میتوانیم ساعات پرواز هواپیما و در نتیجه مصرف سوخت و استهلاک آن را تا حد زیادی کاهش دهیم.
گفتنی است: این مراسم امروز، ۸ مرداد، در اداره اطلاعات هوانوردی برگزار شد.